Willem
Navigeer! HOME
OPEN TIJDLIJN
Nederlands français English
Ga terug

De VARA ziet er uiteindelijk van af, de NPS is volwassen en Nederland 3 lijkt weer verder te kunnen.

Organisatiegedoe
De NPS profileert zich als een volwaardige omroeporganisatie waar vooral de programma’s centraal staan. “Er wordt veel te veel gepraat over de organisatie. Ja, daar doe ik aan mee. Maar het gaat om de programma’s. Daar hoort het tenminste over te gaan. Programmamakers moeten zo min mogelijk last hebben van organisatiegedoe, laat mij maar degene zijn die zich daarvoor inzet.” Die dienstbare rol lijkt de NPS in een nieuwe politieke discussie over het publieke bestel noodlottig te worden. Eind juni 2005, daags na de viering van het 10-jarig bestaan, maakt de staatssecretaris van OCW haar voornemen bekend om de NPS op te heffen, het gaat immers om de programma’s en niet om de organisatie, luidt het kort door de bocht.

Voor Willem van Beusekom een ontluisterende boodschap over de ‘publiekste omroep van het publieke bestel’. De NPS blijkt opeens over een onverwacht actieve achterban te beschikken, bijna 100 duizend kijkers en luisteraars tekenen een petitie, vriend en vijand van de publieke omroep kenschetsen deze stap als ‘onbegrijpelijk’ tot ‘bespottelijk’ en geven daaraan uiting tijdens een druk bezochte manifestatie op Het Plein in Den Haag. De coalitie gedraagt zich als gevangene van haar eigen besluit. Bijna een jaar later lijkt de politieke wind te draaien, maar dat neemt de onzekerheid vooralsnog niet weg.
Songfestival
Parallel aan zijn lange loopbaan bij de publieke omroep vormt zijn passie voor muziek en cultuur een rode draad in zijn leven, waaraan hij onder meer in verschillende (bestuurs)functies vorm gaf. Gegrepen door het winnende lied van Teddy Scholten (‘Een beetje’, 1959) raakt hij verslingerd aan het Eurovisie Songfestival: “Het maakte zo’n verpletterende indruk op me, dat ik er nooit meer vanaf ben gekomen. Het is de spanning van de competitie, zelf punten geven, kwaad worden als het anders uitpakt en gezellig bij elkaar zijn met vrienden en familie. Ik noem het ’t grootste familiespel dat je je kunt voorstellen.”

Willem in de krant

Van 1987 tot 2005 is hij – met een enkele onderbreking – de vaste commentaarstem bij de jaarlijkse televisie-uitzending van het songfestival. Degelijk, accuraat en met een groot gevoel voor timing. Daarnaast bemoeit hij zich in allerlei functies actief en ambitieus met de Nederlandse festivalorganisatie, soms tegen beter weten in.
“Ik heb altijd het idee: Nederland kan beter. Of de artiesten kunnen beter, of het ligt aan de componisten en de tekstdichters die niet meedoen. De Zweden bijvoorbeeld hebben een soort beroepstrots. Hun festivalliedjes staan altijd in de top-tien. Ze zien het als een prestigeproject. Bij ons denk ik eerder: hoe is het mogelijk dat dit door de selectie is gekomen?” Hij krijgt met recht de bijnaam ‘Mister Songfestival’, hetgeen soms zijn betekenis op heel andere terreinen, waar hij minder in de schijnwerpers staat, ietwat overschaduwt. Maar dat is ook de prijs die hij betaalt voor zijn eigen enthousiasme: “Overal om je heen kookt de festivalkoorts, je praat zo’n week over niets anders dan liedjes, kansen en spanning. Alle details zijn levensgrote thema’s. Het is veel ouderwets lachen om niks. Overdag repetities bijwonen en ’s avonds langdurig de dansvloer op, uit je bol gaan, wat je de rest van het jaar niet doet”, hetgeen hij enkele jaren eerder relativeerde.

Willem van Beusekom zette bijna vier decennia lang in verschillende functies een eigen stempel op de geschiedenis van de publieke omroep, waarin hij zijn rol als volgt typeerde: “Uiteindelijk, denk ik, ben ik geworden wat ik wilde, maar dan op een ander terrein. Ook in mijn huidige functie bij de NPS voel ik me vaak een soort diplomaat in de politieke arena. Ik ben geen ruziezoeker, geen intrigant, het zoeken naar overeenstemming zit in de aard van het beestje.”


WILLEM is nog ONLINE