Willem
Navigeer! HOME
OPEN TIJDLIJN
Nederlands français English
Willem Jacobus Marius van Beusekom (Weesp, 4 mei 1947) is de zoon van een dierenarts die op zeer jonge leeftijd een tomeloze passie ontwikkelt voor radio én muziek, die zijn activiteiten tijdens zijn hele verdere leven zal blijven kleuren. “Ik was als klein kind altijd met de radio in de weer. Als gekluisterd stond ik bij dat grote ding te luisteren. Later hield ik schriftjes bij wat ik had gehoord. (…) Uit de gids stelde ik mijn eigen programmaboekjes samen. Toen kwam Radio Luxemburg, waar ik voor het eerst rock-‘n-roll hoorde. In bed, onder de dekens, volgde ik op mijn draagbare radio de Engelse top-twintig, altijd het schrijfblokje paraat.”

Ondanks deze passie besluit Willem na zijn HBS examen in 1966 politieke en sociale wetenschappen te gaan studeren als opmaat voor een carrière als bestuurder en vooral diplomaat. “Ik wilde de politiek in. Later, toen ik intensief de buitenlandse politiek begon te volgen en de rol van de diplomatie ontdekte, wist ik het: diplomaat zou ik worden. De klassieke route was rechten studeren in Leiden en dan ‘Het Klasje’. Uit een soort dwarse linksigheid wilde ik niet naar Leiden, maar ging politicologie doen aan de ‘rode faculteit’ in Amsterdam. Wel vastbesloten om daarna de diplomatie in te gaan.”

Het loopt uiteindelijk anders. Nog geen twee jaar later schuift Willem aan als onafhankelijk panellid in het KRO televisieprogramma ‘Disco duel’,
gepresenteerd door Herman Stok – min of meer de opvolger van het vermaarde ‘Top of Flop’. Gretig om zich in het metier te bewegen, haakt hij aan als productie-assistent bij het VARA-programma Willem van Beusekom‘Een opvallend vrolijk gevarieerde visite’, dat met presentator Kees van Maasdam en producer Co de Kloet (sr.) door het land trekt. Totdat Van Maasdam een keer moet verzuimen en Willem van Beusekom achter de microfoon plaatsneemt. Om een jaar later in een van de vele rondes om programma- ideeën te genereren een panklaar voorstel neer te leggen voor ‘Popreconstructie’, zijn eerste eigen radioprogramma. “Hilversum kent geen diepteonderzoeken; ik leid uit de reacties af dat de luisteraars in twee groepen uiteen vallen. De ene is rond de dertig en luistert vanwege het nostalgisch element. De andere categorie is in het eind van de tienerjaren. Oude Beatles kan iedereen draaien, maar zij zijn nieuwsgierig naar wat zich ervoor heeft afgespeeld.” Met ‘Popreconstructie’ ontgint Willem van Beusekom archieven en discotheken en verbeeldt wekelijks met hulp van zijn luisteraars een belangrijk deel van de pophistorie.
Na eenmaal aanzien te hebben verworven, volgen andere programma’s, waarvan de Elpeetuin de bekendste is. “Ik ben nooit het prototype disc-jockey geweest. Dat vak heb ik nooit in de vingers gehad. Ik ben altijd iemand geweest die muziek moest verbinden met informatie over muziek.” Na vijf jaar freelancen treedt hij in 1974 officieel in dienst van de VARA.

Visie

Hij wilde van oorsprong besturen, dus laat Willem van Beusekom zich in het overleg- en vergadercircuit niet onbetuigd. Hij heeft ook een duidelijke visie op én muziek én radio. Dat levert hem vier jaar na zijn indiensttreding het groepsleiderschap populaire muziek op, dat hij nog altijd met programmamaken combineert. Totdat hij – na een waarnemingsperiode van een jaar – in 1984 door het VARA-bestuur wordt benoemd tot directeur radio. De VARA had een periode van heftig politiek en maatschappelijk engagement achter de rug en staat aan de vooravond van een draconische bezuinigingsoperatie om de organisatie te redden van de ondergang. Willem van Beusekom maakt keuzes: “Ik wil absoluut onze klassieke concerten – de VARA Matinees – op poten houden. Wij vinden dat een eigen bijdrage aan de Nederlandse cultuur. Maar dan praat je wel over veel geld. Een plaat uit de kast trekken is veel goedkoper. Het zou toch uiterst droevig zijn als je moet zeggen: vanwege het geld moeten we die taak afstoten.”

Lees verder >
WILLEM is nog ONLINE